Haluaisitko alkaa tekemään kaupallisia yhteistöitä sometiliesi tai blogisi sekä yritysten välillä, mutta et oikein tiedä mistä aloittaa? Sinulla ehkäpä on jo ainakin 1000 seuraajaa jollakin sometililläsi, mutta ei vielä kokemusta yhteistöistä yritysten kanssa?
Yksi vaihtoehto saada kaupallisia yhteistöitä somessa aikaan on kontaktoida itse mielenkiintoisia yrityksiä ja esitellä omaa yhteistyöideaa. Toinen vaihtoehto on tietysti odotella, että yritykset itse huomaavat sinut ja ottavat yhteyttä. Jos sisältösi on laadukasta, ja seuraajasi sitoutuneita niin yksi jos toinen yritys ottaa varmasti yhteyttä jossakin kohtaa!
Sitten on se kolmas vaihtoehto; vaikuttajamediat. Voit hakea mukaan eri vaikuttajamedioihin jo pienilläkin seuraajamäärillä mutta tosiasia on se, että käytännössä useimmat yritykset toivovat vaikuttajalla olevan vähintään 1000 seuraajaa ennen yhteistyön aloittamista. Tämä ei kuitenkaan ole kiveen hakattu fakta.
Yhteistyökampanjoihin voi hakea mukaan usean erilaisen vaikuttajamedian kautta, joissa eri yritykset julkaisevat ilmoituksiaan. Liittyminen mukaan medioihin on maksutonta.
Yritysten vaikuttajayhteistyö-ilmoitusten sisältö
Vaikuttajien hakuilmoitukset sisältävät useimmiten jonkinlaisen ohjeistuksen siitä, mitä yritykset toivovat julkaisujen sisällöissä mainittavan, tai mitä teemaa he toivovat julkaisuihin sisällytettävän. Vähintäänkin ohjeena on mainita tietyt hashtagit ja tägätä yrityksen oma Instagram-kanava mukaan. Ilmoituksissa on kerrottu myös useimmiten julkaisujen aikataulu eli ajankohta, jolloin julkaisu tulisi lisätä Instagramiin tai muuhun kanavaan.
Yritysten ilmoituksissa on usein myös kerrottu, millaisia vaikuttajia etsitään – esimerkiksi perheellisiä, matkustelevia, muodista kiinnostuneita tms. Jos yrityksen ilmoittama kuvaus ei sovi itseesi, ei ole järkeä hakea mukaan vain sen takia, että tarjolla on ilmainen tuote. Ei ole myöskään sopivaa esittää olevansa jotakin muuta mitä oikeasti on – totuus käy ilmi kyllä sitten omasta Instagram feedistä, koska yritykset tutustuvat näihin ennen päätösten tekoa. Toisaalta jos onnistutkin pääsemään mukaan kampanjaan jonka teema ei täysin istu aiempiin sisältöihisi, saattaa kampanja-julkaisun saama huomio jäädä minimaaliseksi.
Hakeminen vaikuttajakampanjoihin
Vaikuttajakampanjoihin haetaan kussakin mediassa ilmoituksien ohjeiden mukaan, erillisellä lomakkeella joihin on linkki ilmoituksissa. Mukaan voi hakea vain ilmoituksissa olevan hakuajan sisällä. Hakemuksissa tulee kertoa oma ideansa julkaisulle sekä oma hintapyyntö. Joskus yritys on ilmoittanut että palkkiona toimii ainoastaan tuote, tällöin rahallista palkkiota ei voi pyytää vaan hakiessasi mukaan hyväksyt tuotepalkkion.
Joissakin vaikuttajamedioissa voi olla oma linjauksensa hakemusten sisällöstä, joten tutustu ohjeisiin aina hyvin ja lue yritysten ilmoitukset ajatuksella. Joissakin ilmoituksissa voidaan vaatia some-julkaisujen lisäksi bloginäkyvyyttä.
Suositukset vaikuttajamedioista
Liity mukaan ainakin näihin vaikuttajamedioihin, kun alat etsimään kaupallisia yhteistöitä!
Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin unelmaduunia.fi -sivuilla, joka nyt yhdistyy tähän blogiini toistaiseksi. 🙂