Digiyrittäjyys Etätyö

Näin saat blogiin lisää lukijoita

Mistä lukijoita blogille? Tätä tuskailee varmasti jokainen bloggaaja, erityisesti kaupallisesti bloggaavat tai sitä tavoittelevat kirjoittajat. Yritysblogia harkitsevana saatat ehkä miettiä, mitä hyötyä bloggaamisesta on ja kannattaako siihen sijoitettu aika? Onko blogissakaan kävijämäärä se yksi ja ainoa totuus, joka kertoo suosiosta jotakin? On ja ei. Merkitystä on sillä, tekeekö sivuille jostakin saapuva vierailija jotakin: lukeeko, klikkaako, jakaako. Ihan kuten somessa.

En miellä itseänikään huippuammattilaiseksi, mitä tulee kirjoittamiseen täydellisen oikeaoppisesti, niin että tuotokset olisivat aina helppoa luettavaa ja super kiinnostavaa. Itseäni vaivaa lisäksi jokin kummallinen lukihäiriö, tai onko se sitten vaan kuitenkin kokemattomuutta, mutta kirjoitan lauseisiin USEIN sanoja kieliopillisesti väärään järjestykseen! Ja taidan puhuakin ääneen samaan tyyliin eli aika epäselvästi. Aina kaikki menee väärässä järjestyksessä. 🙂

Kokemusta minulle on kuitenkin karttunut vuosien mittaan niin käytännön kirjoittamisesta, kuin ennen kaikkea verkkosisältöjen optimoinneista ja teknisistä toteutuksista esimerkiksi kotisivujen suhteen. Opiskeltuakin on tullut kirjoittamista ja bloggaamista jonkun verran.

Miten siis kalastella lisää lukijoita blogiin?

Sanoisin, että ongelma eli vähäinen liikenne blogissa on verrattavissa minkä tahansa kotisivun, vaikkapa jonkin pienyrityksen kotisivun ongelmaan: sivuilla ei ole kävijöitä tai vierailijoita on hyvin vähän.

Mistä johtuu, ettei sivuilla tai blogissa ole kävijöitä? Mitä asialle voi tehdä?
Lähtisin liikkeelle ensin hakukoneasioista, ja toiseksi houkuttavuustekijöiden tsekkauksesta. Jos blogissasi on vasta muutamia tai joitakin kymmeniä kirjoituksia, haaste piilee todennäköisesti sisällön vähäisyydessä vielä tässä kohtaa.

Tarkastaisin ensin nämä perusseikat:

  1. Onhan sivut ilmoitettu mm. Googleen ja sallittu hakurobottien löytää ne? Perusjuttu joka yleensä on kunnossa, mutta ei aina vaikka niin luulisi! Lisää sivu Googlen Search Consoleen.
  2. Löytyykö sivusto/blogi mistään muualta internetin ihmeellisestä maailmasta, kuin vain Googlesta, josta kaivamalla voi löytää blogisi osoitteen?
  3. Kuinka monta alasivua kotisivuillasi tai blogissasi on? Eli onko Googlella vielä paljoakaan löydettävää? Jos sivuillasi on vaikkapa vain 5 lisäsivua etusivun lisäksi (mikä on aika yleistä vaikka pienyrityksillä), ei Googlellakaan ole oikein mitään, mihin tarttua.

Google ja hakukoneet yleensäkin ovat se perusta, jolla kävijöitä saadaan ilmaiseksi kotisivuille tai blogiin aina ja tasaisesti, jos perusasiat ovat kunnossa! Panosta siis hakukoneisiin, ennen kuin tuskailet vaikkapa maksetun mainonnan kanssa.

Näin Google löytää sisältösi tehokkaammin

  • Mitä enemmän sisältöä, sitä enemmän Googlessa on hakutuloksia, jotka viittaavat sinuun. Yksinkertaista! Kirjoita siis enemmän, ja luo sivuillesi uutta sisältöä säännöllisesti, niin Googlesta löytyy yhä enemmän tuloksia joissa olet SINÄ!
  • Suunnittele sisältösi hakukoneystävälliseksi. Sinulla voi olla vaikka miten upea kirjoitus, mutta kukaan ei löydä sitä jos sanat ovat ”väärässä” muodossa. Koita pohtia, millä ilmaisuilla ihmiset hakevat Googlesta sitä asiaa, josta kirjoitat? Voit tehdä tutkimusta kokeilemalla aihepiiriin liittyviä hakuja Googlessa sekä käyttää Googlen avainsanatyökalua apuna.
  • Linkitä blogisi/sivustosi myös muualle. Jos mahdollista, rakenna linkitysverkostoa sivustollesi. Pyydä tuttuja linkittämään sivuiltaan sinuun, lisää blogin linkki someprofiileihin ja kaikkialle jonne se sopii. Eli salli Googlen ja ihmisten löytää sivustosi myös muista osoitteista.
  • Luo blogiisi sisäisiä linkkejä. Linkitä sivustosi tai blogisi sisäisiä sivuja keskenään esim. teemoittain eli tietyistä avainsanoista toisiin kirjoituksiin. Google näkee sisäiset linkit ja rakentaa niiden avulla käsitystä sivuston aiheista rakenteesta. Sivusto, joissa on paljon sisäisiä linkkejä ovat suositumpia kuin ne joissa linkkejä ei ole! Samalla Google seuraa, miten käyttäjät klikkailevat näitä sisäisiä linkkejä ja tulkitsee sen pohjalta, kuinka vetävä sivustosi on.

Miten saada blogi houkuttelevammaksi?

Vaikka hakukoneoptimointi olisi kunnossa, voi blogia vaivata ongelma, jossa statistiikat kertovat ettei vierailijoita kiinnosta sisältösi. Esimerkiksi Google Analyticsin tiedoissa saattaa näkyä, että suurin osa kävijöistä poistuu sivuilta heti sinne saavuttuaan, tai viettää sivuilla keskimäärin vain hyvin vähän aikaa. Voi myös olla, että koet ettei klikkauksia tule vaikkapa somesta, jossa jaat blogin sisältöä. Missä vika?

Jos blogi on tuore, anna ajan kulua ja seuraa rauhassa tilanteen kehittymistä. Jos olet kirjoitellut jo ainakin useita kuukausia ja sinusta tuntuu jatkuvasti, ettei ketään kiinnosta sisältösi, ehkäpä olisi aika pysähtyä ja pohtia sitä mistä kirjoitat, ja KENELLE kirjoitat?

  • Onko tekemiselläsi selkeä kohderyhmä eli yleisö vai käytätkö blogia yleisenä päiväkirjana?
  • Mitkä ovat teemasi eli mihin keskityt kirjoituksissasi?
  • Kenelle blogisi tulisi ihannetilanteessa toimia rentouttavana tai oivalluttavana lukemisena? Kirjoitatko todella tälle kohderyhmälle nyt?
  • Pohdi, millaisia lukijamääriä tavoittelet? Onko suuret luvut tarpeen ja miksi?

Yrittäjänä sinun kannattaa harkita suunnitelmallisen sisältömarkkinoinnin toteuttamista. Parhaimmillaan sisältömarkkinointi ei maksa sinulle kuin kirjoittamiseen laittamasi ajan, ja tuo asiakkaat luoksesi kuin itsestään. Lue lisää Yipi.fi.

Valitettavasti ihan kaikkeen taivaan ja maan väliltä keskittyvää blogia on vaikeampi saada ihmisten luettavaksi kuin sellaista, jolla on selkeä teema. Helppoa on ajatella että ’kun kirjoitan kaikille niin saan enemmän yleisöä’, mutta näin se ei valitettavasti ole, ellet ole suuri julkki :).
Lähde siis kertaamaan ja suunnittelemaan MISTÄ kirjoitat, ja ennen kaikkea KENELLE kirjoitat! Kun nämä ovat selvää kauraa, ja kirjoituksesi alkavat muotoutua noiden asioiden ympärille, yleisösi löytää sinut ilman tuskailuakin!

Lue myös

Jaa juttu:

(1) Kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *