Olen seurannut ihmeissäni uutisten ja somen keskustelua kännyköiden käytöstä kouluissa. Mieleen herää vain yksi kysymys.
Miksi IHMEESSÄ se olisi ok, että nuoret saisi selata kännykkää, kun pitäisi keskittyä opetukseen?🤷🏼♀️ Ei, en ole itse vielä niin vanhaa sukupolvea, ettenkö olisi elänyt itsekin sitä aikaa kun oli kännyköitä teini-iässä. Olen itseasiassa sitä sukupolvea, jonka yläasteen aikana kännykät sinne ilmestyivät. Ja olihan kaikilla se oma puhelin kädessä välitunneilla ja muutenkin, koko ajan oltiin ihmettelemässä mitä ominaisuuksia ja pelejä siellä kenenkin kännykässä on ja vaihdettiin tiuhaan uudempaan ja silloin aina pienempään mallin. 😀
Mutta että kännykkä olisi otettu esiin tunneilla? No ei todellakaan! En muista että kukaan olisi näin tehnyt koskaan, tai että opettajan olisi siitä pitänyt sanoa erikseen. Tiedän toki, silloin ei ollut heti alkuun nettiä puhelimessa eikä ne olleet älypuhelimia mutta mitä väliä!
Maalaisjärjellä ajateltuna ei ole yhtäkään puoltavaa syytä. Ongelmahan ei ole kännykkä koulussa vaan sen niin yleinen muuhun kuin opetukseen liittyvä käyttö tunneilla kielloista huolimatta. Jotkut näyttää puolustautuvan kysymällä ”entäs ne digitaidot”, mutta eihän niitä silloin tarvita, kun kuunnellaan opetusta tai luetaan ja tehdään kirjoista tehtäviä.
Huolestuneena varmistelin omalta nyt seiskaluokan aloittaneelta lapseltani, että eihän hän nyt sitten vaan yläasteellakaan ala vilkuilla kännykkää tunneilla. Vastaus oli ”en tietenkään, ne kerätään sitä paitsi pois tunnin alussa, ellei niitä tarvita tehtäviin”.
Mietin sitten hetken että jaahas, mikäs se ongelma olikaan.. meillä päin ei ilmeisesti sitä ole, ainakaan enää. Vanhimman lapsemme yläasteen aikana haasteita oli, mutta niihin on sittemmin näköjään löydetty yhteinen sävel ja ratkaisu.
👉🏻 Ihmettelen siis, mikä ihmeen haaste siis on saada yhdenmukaista käytäntöä kaikkialle? Onko näin yksinkertainen asia tosiaan niin monimutkainen? 🤔